پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
20 خرداد 1402 - 16:17

چرخش آژانس

پس از پایان راهبرد ایجاد آشوب برای فشار به جمهوری اسلامی ایران و ناکامی هسته ­های اغتشاشگر نوبت به راهبرد جایگزین فشار- گفت­وگو رسید
کد خبر : 14369

پایگاه رهنما:

پس از پایان راهبرد ایجاد آشوب برای فشار به جمهوری اسلامی ایران و ناکامی هسته ­های اغتشاشگر نوبت به راهبرد جایگزین فشار- گفت­وگو رسید. در گمانه ­زنی ­های کاخ سفید و صهیونیست­ها، در برابر این موضع منطقیِ آژانس، بار دیگر تل آویو رفتارهای بدوی و کنش­های غیرمنطقی خود را آغاز کرد و حربه تکرار تحریم برای استمرار فشار آغاز شد. به نظر می­رسد که در روزهای آتی دامنه این فشارها کاهش جدی خواهد داشت و بسترهای جدید تعامل آغاز خواهد شد مخصوصاً روندهای جایگزین غیررسمی جدی تر خواهد شد.

آمریکا خسته از آشوب

لورا لوزن در گزارشی برای «آتلانتیک» نوشت: پس از آنکه آمریکا، ماه‌ها ایران را به دلیل رد توافق اوت سال گذشته برای احیای برجام و سپس سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات سرزنش می‌کرد، اکنون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران یعنی رابرت مالی، علاقه دوباره دولت آمریکا به پیگیری یک راهکار دیپلماتیک برای جلوگیری از گسترش برنامه هسته‌ای ایران را اعلام کرد. رابرت مالی در مصاحبه‌ با گزارشگر رادیو ملی آمریکا، ان.پی.آر گفت: «امیدواریم که بتوانیم این مسئله را از طریق راهکارهای دیپلماتیک حل کنیم و آماده‌ایم در این مسیر پیش برویم.» علی واعظ، مدیر برنامه ایران در گروه بین‌المللی بحران گفت: «درست است که برای آمریکا دشوار بود که با دولت ایران در هنگامه اعتراضات، وارد گفت‌وگو شود اما اکنون گرد و غبارها فرو نشسته و مسئله پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران دوباره در اولویت قرار دارد و به همین دلیل روشن است که آمریکا باید راهکاری دیپلماتیک را برای کنترل فعالیت‌های ایران پی‌جویی کند».واعظ می‌گوید: «در این‌جا مسئله اولویت‌‌بندی مطرح است. فکر می‌کنم که تغییری در نگرش آمریکا نسبت به مسائل کلیدی مربوط به فعالیت‌های ایران رخ داده است. چند ماه پیش، مسائل حقوق بشر در بالاترین سطح اولویت بود و اکنون فکر می‌کنم که چراغ قرمز مسئله هسته‌ای دوباره می‌درخشد.»

پیشرفت توافق ایران و آژانس

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه مقدماتی خود در آغاز جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که در گزارش خود نوشته است فرایند اجرای بیانیه مشترک با ایران آغاز شده است و پیشرفت‌هایی حاصل شده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این خصوص گفت: «در آن گزارش خواهید دید که فرایند اجرای بیانیه مشترک آغاز شده است و پیشرفت‌‌هایی حاصل شده است که البته به اندازه‌ای نیست که امید داشتم. بعنوان مثال، اوایل ماه می، آژانس دوربین‌های نظارتی را در کارگاهی در یک محل نصب کرد که در آن‌جا لوله‌های روتور سانتریفیوژ و بیلوز (اتصالات) تولید می‌شود.» وی ادامه داد: «بعلاوه، آژانس به منظور نظارت بر سطح غنی‌سازی اورانیوم غنی‌شده‌ای که ایران در تأسیسات اعلام شده خود، تولید می‌کند، تاکنون برای اولین‌ بار، یک وسیله نظارت برغنی‌سازی در تأسیسات غنی‌سازی سوخت فردو  و همچنین در واحد پایلوت غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز نصب کرده است.این به ما کمک می کند تا با سرعت بیشتری هر گونه تغییر در سطوح غنی سازی در این تأسیسات را شناسایی کنیم.» مدیرکل آژانس بین‌المللی با این‌حال این همکاری را ناکافی دانست و ادامه داد: «اما این ذره‌ای از آن چیزی است که ما متصور بودیم و آن‌چه که در حال حاضر باید انجام شود، یک فرایند پایدار و بدون وقفه است که بدون تأخیر، به تحقق تمامی تعهداتی منجر شود که در بیانیه مشترک مندرج شده است.» وی همچنین تصریح کرد: « ایران توضیح احتمالی برای وجود اورانیوم ضعیف شده در بخشی از محل معروف به مریوان ارائه کرده است. متذکر می‌شوم که ارزیابی ما برای این مکان همچنان پابرجاست و تکرار می‌کنم که مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه پادمان جامع بین ایران و آژانس است و هنوز باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح آمیز است.»

باز هم صدای صهیونیست‌ها در آمد

اما این پیشرفت‌ها باز هم به مذاق صهیونیست‌ها خوش نیامد و بنیامین نتانیاهو به آن واکنش نشان داد و عنوان کرد که آژانس در مقابل ایران تسلیم شده است. او گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با خطر تبدیل شدن به یک سازمان سیاسی و غیرمرتبط روبرو است و «ایران کماکان به دروغگویی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد.». البته قبل از آن هم «لیور هایات» سخنگوی وزارت خارجه این رژیم هم مختومه‌ شدن تحقیقات آژانس در مورد مریوان را محکوم کرده و آن را «مایه نگرانی بزرگ» برای تل‌آویو توصیف کرده بود. اظهارات نتانیاهو روز دوشنبه ۱۵ خرداد ماه با واکنش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مواجه شد و او در نشست خبری در وین گفت: «ما به این‌گونه اظهارنظرات عادت داریم، کار آژانس بی‌طرفانه و فنی است. ما همواره وقایع را آن‌طور که هست، بیان می‌کنیم. برداشت آنها از این موضوعات به ما ارتباطی ندارد. ما در خصوص نقطه نظرات مقام‌های دولتی اظهارنظر نمی‌کنیم. ما استانداردهای خود را به دلایل سیاسی پایین نمی‌آوریم. ما استانداردهای خود را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران پایین نیاورده‌ایم و ارزیابی‌های خود را به هیچ دلیل سیاسی مغرضانه نکرده‌ایم.

خوش‌رقصی بلینکن برای صهیونیست‌ها

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نشستی با حضور اعضای «آیپک» برای جلب توجه اعضای این لابی صهیونیستی به تکرار ادعاهای همیشگی علیه ایران پرداخت. بلینکن همچنین در این نشست بار دیگر جمله «همه گزینه‌ها علیه ایران روی میز است» را به زبان آورد. از سوی دیگر وزارت خزانه‌داری آمریکا از وضع تحریم‌های تازه علیه شماری از کشورها از جمله ایران خبر داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که تحریم های جدیدی را  علیه افراد و گروه ها در ایران، چین و هنگ کنگ در ارتباط با برنامه دفاعی ایران وضع کرده است. در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است که ۷ فرد و ۶ شرکت را که روند خرید قطعات و فناوری حساس و حیاتی برای عوامل اصلی در توسعه موشک های بالستیک ایران تسهیل کرده اند، را در فهرست تحریم قرار داده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه نیز با انتشار بیانیه‌ای در تارنمای رسمی این نهاد، با تداوم اقدامات خصمانه خود علیه تهران، ۲ شرکت و ۲ فرد ایرانی را به اتهام واهی سانسور اینترنت، تحریم کرد. براساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت «ابرآروان» و دو مقام ارشد این شرکت به همراه شرکتی وابسته مستقر در امارات متحده عربی که به ادعای واشنگتن، در تسهیل سانسور اینترنت به حکومت ایران می‌کنند، در فهرست این تحریم‌ها قرار دارند.

ارسال نظرات